Afhankelijk van de activiteiten die u uitvoert in het kader van de opdracht, moet u bepaalde gegevens beheren en acties uitvoeren. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aanmaken van leveringsbonnen en weegtickets. Dat kan allemaal in MyFost.
Kort samengevat komt het hierop neer:
Wanneer het weegticket gekoppeld is aan de levering, krijgt men een volledige leveringsbon. Alle betrokken partijen moeten daarop de leveringsbon valideren.
Zolang het weegticket niet gekoppeld is en er nog geen leveringsbon bestaat, kunt u het weegticket aanpassen.
Bij elke levering van materiaal maakt de ontvanger een weegticket aan. De weger kan het weegticket meteen verzenden. Als hij dat niet doet, blijft het ticket tot 2 dagen na het aanmaken ervan beschikbaar, zodat u het kunt koppelen of verder aanvullen.
Indien u een fout constateert in het weegticket, vraagt u een correctie aan.
Koppelen of aanvullen tot een leveringsbon
In dat geval moeten de leveringsbonnen de verdeling over de gemeentes/recyclageparken in percentages vermelden.
Alle wegingen van de glasbollen moeten ingeladen en gelinkt worden aan de juiste leveringsbon.
De informatie over de glasbollen en de sites beheert u in de module ‘glasbollen’.
U kunt deze informatie meedelen voor of na het valideren van de leveringsbon. Deze verrijking is echter wel nodig vooraleer de facturatie voor de ophaalactiviteiten kan gebeuren.
Een groot deel van het stockbeheer gebeurt automatisch. Het systeem berekent de stock iedere maand op basis van de stock van vorige maand en de gewichten van de binnenkomende en uitgaande leveringsbonnen.
Indien de stocks, zoals vastgesteld op het terrein, verschillen van de stocks die berekend werden op basis van de leveringsbonnen, dan hebt u de mogelijkheid om die aan te passen ten laatste de 9e dag van de volgende maand.
U mag geen negatieve stock hebben.
Als sorteercentrum voor PMD ontvangt u de fractie PMD, sorteert u de materialen en worden de materialen afgehaald door de verwerver.
Bij ontvangst maakt u een weging in aan. Hou er wel rekening mee dat de administratieve opvolging verschilt voor de gesorteerde materialen.
Belangrijk! U hoeft geen afhaling aan te maken voor residu, waarbij u zelf instaat voor de overdracht. Op het moment dat het residu gewogen wordt bij de ontvanger, krijgt u een weegticket mee. De leveringsbon maakt u dan aan bij terugkomst.
Een groot deel van het stockbeheer gebeurt automatisch. Het systeem berekent de stocks iedere maand op basis van de stock van vorige maand en de gewichten van de binnenkomende en uitgaande leveringsbonnen.
Indien de stocks, zoals vastgesteld op het terrein, verschillen van de stocks die berekend werden op basis van de leveringsbonnen, dan heeft u de mogelijkheid die te corrigeren.
U mag geen negatieve stock hebben.
De gesorteerde materialen en het residu worden gewogen bij het verlaten van de sorteerlijn.
De gewichten dienen per materiaal opgeladen te worden in Excel. Een voorbeeldbestand staat in de online applicatie.
De productie en de eventuele correcties van de maandelijkse stocks moeten ten laatste de 9e dag van de volgende maand ingegeven en geherwaardeerd zijn. Eenmaal u de productie hebt ingegeven, gebeurt de berekening van de stocks automatisch de volgende nacht.
Als verwerver van PMD haalt u het materiaal op bij het sorteercentrum.